permakultura na balkonie

Permakultura na balkonie

Nowy projekt! Tak, jestem pasjonatem, pasjonatką :)
I kocham pasjonować się coraz nowymi rzeczami, a potem odrzucać to co nie zapasowało i ten jeden wyłuskany kamyczek dodać do mojej lubieniowej światopoglądowej mozaiki życiowej. I tak jest z balkoniem, ogrodnictwem i perkakulturą.
Permakultura przyszła do mnie, bo zapewne ją przyciągnęłam myśląc o zdrowym odżywianiu, już ze dwa lata temu. Obejrzałam filmy w necie, potem jakiś webinar Cohabitatu (polecam). Znalazłam parę ludzi min pan Młynarczyk, którzy w Polsce permakulture mają i promują. Potem przetłumaczyłam film Mollisona o Permakulturze i jej początkach w Australii, i wiem.. dużo.
Polecam zresztą ten film i inne linki -- zajrzyjcie na mojego youtuba
Permakultura to naturalne rolnictwo, uprawa - to rolnictwo nieinwazyjne, w harmonii z naturą, wzór wzięty z lasu -- tam jest taka co-habitacja, tam jest harmonia różnych gatunków, które rosnąć wspólnie sobie pomagają. To odnosi się trochę do allelopatii albo uprawy współrzędnej, szukajcie też tych haseł, są znane świadomym ogrodnikom.
Permakultura czyli naturalne rolnictwo zaczeło się już w latach 60tych, ale teraz jest tego naprawdę coraz więcej -- przemysłowe rolnictwo powinno odejść do lamusa, bo tylko niszczy przyrodę, ziemię. Wykorzystuję chemię zamiast naturalnego nawozu, niszczy naturalne mikroorganizmy, zwierzęta niszczy chemią, a to właśnie te zwierzęta pomagają roślinom rosnąć i wydawac plon.
ale permakultura jest możliwa także na balkonie choć.. jest to trudne, nie powiem. ale może się opłaca? Choć dla ziół i małych warzyw? Ostatecznie, jeśli kto chce jeść organiczne jedzenie to jest to trudne. Ja mam tu koło Piaseczna pewną panią, ale ona jest prawie jedyna.. Na wsiach sprzedają teraz głównie chemię niemiecką i chińskie zabawki, a w ogóle to często ludzie pracują w mieście, a ci co zostają produkują żywnosć przemysłową..
Nawet moja rodzina pod Dęblinem ma sady które pryska chemią i wierzy że nawet jeśli zasadzi dwa drzewka owocowe dla dzieci i ich nie opryska to nic z tego nie będzie... Ooo ludzie!

Anyway, polecam ksiązkę tej pani , na razie po angielsku -- ale będę o niej pisac po polsku, w miarę jak rozwój faktów na moim balkonie będzie postępował..
indeks
Polecam też działania farm permakulturowych w Polsce :
https://www.youtube.com/watch?v=3OayA-zDCoU
https://www.youtube.com/watch?v=hzbqxPThwIo
https://www.youtube.com/watch?v=H7BMws7d5cA
https://www.youtube.com/watch?v=uBLfVXpRkPQ&list=PL6iZ-y4ty_XtEtryhg712cFGnxczsaKCY 
ang permakultura na balkonie - najlepszy film plus niżej cala playlista
https://www.youtube.com/playlist?list=PL6iZ-y4ty_XtEtryhg712cFGnxczsaKCY
nie , nie wszystkie tak zwane agrotuturystyczne gospodarstwa są organiczne, praktycznie żadne nie są.


(kopia wpisu z boskiegozielonegobloga) 
wciąż aktualne jednak, i będzie update tegoroczny na tym blogu 

Komentarze

Popularne posty